WARSZAWA, PARYŻ, ŁÓDZ, KOLUSZKI, BERLIN i inne pasaże
Doświadczenie twórczości Andrzeja Paruzela umożliwia docenienie nieustannej otwartości artysty i jego gotowości na zmiany w strategiach sztuki i życia. Podróżując zarówno po ulicach wielkich miast, jak i ścieżkami peryferyjnych osad, wśród elit artystycznych, ale też kloszardów, artysta wprowadza w przestrzeń nowe, rezonujące, niekiedy radykalnie krytyczne poetyckie „punkty odniesienia”, w których fikcja i prawda nie są aporiami.
Na wystawie znajdują się prace z niemal półwiecznej twórczości Andrzeja Paruzela. Fotografie z lat 1974-1975, a więc jeszcze sprzed studiów w Łódzkiej Filmówce, nazwane przez Stanisława Rukszę „konceptualizmem lirycznym” i nieco późniejsze, z lat 1976/78, w których widoczny jest wpływ Warsztatu Formy Filmowej. Prezentowane cykle były najczęściej realizowane podczas wędrówek po miastach, Paryżu czy Łodzi, w czasie których autor „wchodzi w interakcję” z architekturą i wszelkimi urządzeniami rejestracji mechanicznej - zegarami czy pierwszymi automatami fotograficznymi. Andrzej Paruzel rejestruje swoją obecność - tu i teraz.
Te wczesne prace zapowiadają całkowite oddanie włóczędze miejskiej jaką praktykuje magister nauk o Ziemi w czasie kilkuletnich działań Biura Przewodników po/sztuce i kulturze w latach 1988 - 2004 .Codzienne zajęcia Biura Przewodników to między innymi oznaczanie tabliczkami Obiektów Sztuki Biura .
W latach 80-tych częste są również pasaże autora po historii sztuki. Tej współczesnej ze swoim przyjacielem Raymondem Hainsem, przedstawicielem Nowego Realizmu, z którym to Paruzel współpracował 25 lat, ale też tej bardziej odległej, dotyczącej Władysława Strzemińskiego i Katarzyny Kobro oraz ich uczennic ze Szkoły w Koluszkach.
Nie zabrakło na wystawie dokumentacji z aktywności autora wobec Berlina, monumentalnej instalacji z suchego lodu -zapowiadającej niejako w 1985 roku upadek muru berlińskiego. Miejskie działania Biura Podróży Soczewka oraz ostatnich prac między innymi ''Kurzy Biura''.