Spotkanie z H. R. Gigerem na zamku w Gruyeres

Spotkanie z H. R. Gigerem na zamku w Gruyeres

Spotkanie z HR Gigerem w Jego muzeum na zamku w Gruyeres. W trakcie wielogodzinnej rozmowy okazało sie że Giger znakomicie zna twórczość Zdzisława Beksińskiego, a w Jego gabinecie wisiał doskonały rysunek Franciszka Starowieyskiego z okresu pobytu artysty w Paryżu. Znowu sie potwierdziło że świat jest mały. Muzeum powstało gdy w roku 1997 Giger sfinalizował umowę kupna twierdzy Chateau St. Germain w Gruyères w Szwajcarii. Twierdza została przebudowana na muzeum, w którym są wystawione kolekcje dzieł sztuki artysty z różnych okresów jego twórczości jak również osobista kolekcja sztuki surrealistycznej zebrana przez HR Gigera. Muzeum zawiera również dokumentacje projektów filmowych artysty. W muzeum do ekspozycji należą również zaprojektowane przez Gigera meble.

HR Giger już od najmłodszych lat miał nietypowe upodobania. Zawsze ubierał się na czarno, a w domu, w jednym z pokoi, który nie posiadał okien, urządził swój pokój zabaw. Tam samodzielnie konstruował niektóre z zabawek, np. sztylety.
W roku 1963 przeprowadził się do Zurychu, gdzie studiował w Szkole Sztuki Użytkowej na wydziale projektowania wnętrz oraz projektowania przemysłowego. Rok później stworzył swoje pierwsze prace, głównie w tuszu i farbie olejnej. Po pierwszej wystawie w 1966 przyszły kolejne i wkrótce Giger otrzymywał tak wiele zamówień, że mógł całkowicie oddać się sztuce. Krótko po tym odkrył farbę w sprayu, dzięki której wykreował własny, unikalny styl. Międzynarodowa publiczność po raz pierwszy usłyszała o nim w 1971, kiedy to wydał swoje pierwsze portfolio.

Twórczość Gigera jest często określana jako „biomechaniczna”, jako że świetnie opisuje istotę XX wieku, charakteryzującego się zdumiewającym postępem technologicznym. Prace Gigera pokazują w jaki sposób ów postęp zniewolił ludzkość, zmuszając ją do życia w symbiozie ze światem maszyn. Wiele jego prac przedstawia okropny świat przyszłości, zniszczony przez nuklearne opady – świat beznadziejnej alienacji, pozbawiony ludzi i zwierząt, zdominowany przez bezduszne wieżowce, plastik i stal.

Pierwszym projektem filmowym zleconym Gigerowi było wykonanie szkiców do filmu „Diuna”. Wziął również udział w realizacji filmu Ridleya Scotta, pt. „Obcy - ósmy pasażer Nostromo”. Jego wkład do filmu został 14 kwietnia 1980 nagrodzony oscarem za Najlepsze Efekty Wizualne (postać Ksenomorfa  - humanoidalną postać kosmitów ).

Prace Gigera można również znaleźć w branży muzycznej. Artysta projektował okładki albumów, zaprojektował statyw na mikrofon, a także sygnował limitowaną edycję gitar IBANEZ.

Pomysł zaprojektowania i wykonania statywu do mikrofonu dla zespołu muzycznego (Korn) podsunął artyście jego agent. Giger od lidera zespołu dostał wolną rękę, jednakże musiał spełnić jeden warunek: podstawa miała być ruchoma i biomechaniczna.

Krytycy sztuki często opisują jego twórczość jako jednoczesne używanie mikroskopu i teleskopu, co służy odkryciu najgłębszych tajemnic ludzkiej psychiki. Jest to spojrzenie w głębokie pokłady nieświadomości, którą współczesna ludzkość woli negować lub ignorować.

Galeria

Galeria Sztuki Współczesnej ESTA
UL. Raciborska 8, 44-100 Gliwice | PON-PT 9:00-17:00
TEL 698-614-050 | EMAIL tadeusz.stapowicz@esta.com.pl