Dzienniki

Dzienniki - cykl obrazów trwający od 1989 do dziś. Powstają poprzez nakładanie pasami grubych warstw farby, a następnie rycie ołówkiem kresek. Prace te, porównywane często do Obrazów liczonych Romana Opałki, mówią o upływającym czasie w kontekście procesu twórczego. Wymowę tę podkreśla przeważająca biała kolorystyka Dzienników - jednak biel tych płócien, ma inny wydźwięk od "Obrazów zamalowanych" z początku lat 90., czy też białych wersji Notatek o sztuce. O ile we wspomnianych cyklach, barwa ta byłą sygnifikantem doskonałości i odsyłała do transcendentalnego wymiaru sztuki, a także wpisywała się w teoretyczne rozważania artysty na temat twórczości, to w Dziennikach biel ma znaczenie bardziej prywatne i egzystencjalne. Biel podobrazia odsyła do koncepcji tabula rasa, nakładanie białej farby odnosi się do momentów w życiu w chwili "dziania się", natomiast ryte kreski znaczą upływający czas, chwile, które już minęły. Zatem bardziej niż mogłoby się wydawać, obrazy te posiadają cechy prywatnych zapisków artysty oddanemu całkowicie swojej profesji. Twórczość jest życiem, życie jest twórczością zdają się mówić systematycznie prowadzone przez Pawlaka Dzienniki. 
Dziennik 4 XI - 5 XI
2013, 33x24 cm
Dziennik 01.VI-26.VI wiosna lato
2012, 70x50 cm
Dziennik 09.I-24.I zima
2012, 70x50 cm
Dziennik 16 XI-8 XII Jesień
2012, 150x100 cm
Dziennik 166 k
2008, 24x33 cm
Dziennik nr 92 15 IV - 5 VI
1998, 150x100 cm

Notatki o sztuce

Notatki o sztuce, cykl mało formatowych (przeważnie 33 x 24 cm) obrazów, powstają od drugiej połowy lat 90. Stanowią swoisty szkicownik, pole dociekań, doświadczeń i badań prowadzonych przez artystę. Włodzimierz Pawlak oddaje w nich zarówno fascynację białym kolorem gdzie użył w nich bieli z różnymi domieszkami - z pozornie jednolitej białej struktury wyłaniają się geometryczne znaki, jak też rozwiązuje w nich inne problemy artystyczne - malarskie. Ale ta seria to przede wszystkim kompozycje malowane przy użyciu różnych kolorów. Co istotne, Prace te, podobnie do Obrazów zamalowanych, posiadają odniesienia do suprematystycznych kompozycji Malewicza i Kompozycji architektonicznych Strzemińskiego. W cyklu tym Pawlak odwołuje się do problematyki formy i teoretycznych zagadnień malarstwa. Artysta w Notatkach o sztuce, kolejny raz unicestwia przedmiotowość i snuje malarskie rozważania na temat sztuki. Równolegle z obrazami powstają numerowane zapiski pod tym samym tytułem, te przemyślenia Notatki pozwalają lepiej zrozumieć Jego twórczość. Dobrze jest, kiedy artysta nie tylko maluje, ale także pisze, wyjaśnia, co robi, co myśli i jak żyje. Sprawa prosta zdawałoby się. Malować. A tu nie chce się malować. […] Troszkę pomalowałem.
NOTATKA O SZTUCE NR 2/XI
2015, 33x24 cm
Notatka PL0-B/IX
2013, 24x33 cm
KUP PRACĘ
Notatka 1-IX
2013, 33x24 cm
Notatka 2-IX
2013, 33x24 cm
Notatka 10-IX
2013, 24x33 cm
Notatka nr 340
2009, 24x33 cm
KUP PRACĘ
Notatka nr 531
2009, 24x33 cm
Notatka nr 448
2008, 24x18 cm
Notatka nr 375
2007, 33x24 cm
Notatka nr 391
2007, 30x24 cm
Notatka nr 354
2006, 24x50 cm
Notatka nr 355
2006, 24x50 cm
Notatka nr 382
2004, 33x24 cm
Notatka nr 336
2003, 33x24 cm
KUP PRACĘ
Notatka nr 378
2003, 33x24 cm
Notatka nr 379
2003, 33x24 cm
Notatka o sztuce nr 319_100x73_2003
2003, 100x70 cm
Notatka nr 228
2001, 33x24 cm
Notatka nr 264_33x24_2001
2001, 33x24 cm
Notatka nr 108
1999, 33x24 cm
Notatka nr 80
1999, 33x24 cm
Notatka nr 85
1999, 33x24 cm
Notatka nr 81
1999, 33x24 cm
Notatka nr 103
1999, 33x24 cm
Notatka nr 175
1999, 33x24 cm
Notatka nr 161
1999, 33x24 cm
Notatka nr 177
1999, 33x24 cm
Notatka nr 20
1998, 33x24 cm
Notatka nr 21
1998, 33x24 cm
Notatka nr 23
1998, 33x24 cm
Notatka nr 30
1998, 33x24 cm
Notatka nr 54
1998, 33x24 cm

Pozostałe

Ikona Industrialna 8
2014, 80x60 cm
Partytura do baletu Sokrates 2-XI 40x50_2014
2014, 40x50 cm
Partytura do baletu Sokrates XXXXXXXXIV/84
2008, 46x61 cm
Linia kredką XI /11/
2007, 30x40 cm
NA SPRZEDAŻ
Autoportret
2007, 50x41 cm
Linia barwna nr 21
2006
Linia barwna nr 26
2006
Linia barwna nr 29
2006
Partytura do baletu Sokrates nr 25
2004
Notatka o sztuce nr 342
2003, 33x24 cm
Partytura do baletu Sokrates nr 8
2003
Notatka o sztuce nr 311
2001, 33x24 cm
Przestrzeń logiczna obrazu F
2001, 150x150 cm
Przestrzeń logiczna obrazu G
2001, 150x150 cm
Dziennik nr 91
1998
Rekwiem
1997, 41x27 cm
Klucze do Malewicza
1996, 130x130 cm
Pozbywanie się farby
1993, 130x120 cm
Ikona industrialna 3
1992, 135x115 cm
Malewicz
1992, 135x190 cm
K. Malewicz i W. Strzemiński
1991, 165,6x135 cm
Pigułki Murti-Bing
1991, 130x120 cm
Dziennik nr 12
1990
Pewnego razu w mieście X
1990, 135,5x190 cm
Traktat moralny 1
1990, 135x165 cm
Traktat moralny 2
1990, 135x165 cm
Traktat moralny 3
1990, 135x165 cm
Życiorys
1990, 160x135 cm
Dziennik nr 2
1989, 160x200 cm
Dziennik nr 3
1989
Katedra malarstwa
1989, 97x126 cm
Marcel Proust
1989, 160x200 cm
Polacy formują flagę narodową -
1989, 134x190 cm
Robinson Crusoe
1989, 135x180 cm
Zasłona w rajskie ptaki
1989, 190x135 cm
Blask rozumu, chłód obserwacji, precyzja obiektywnego myślenia
1988, 130x160 cm
Dlaczego W. Strzemiński znęcał się nad K. Kobro. Dlaczego K. Kobro paliła w kuchni swoje prace odgrzewając zupę. W. Strzemińskiemu
1988, 135x160 cm
Dwadzieścia jeden kościołów
1988, 135x190 cm
Dziennik nr 1
1988, 160x200 cm
Kolebka chrześcijaństwa i tygiel demokracji
1988, 200x350 cm
Maszynka do golenia imienia Bruno Schulza
1988, 165x135 cm
Okno romantyczne
1988, 135x160,5 cm
Resort spraw wewnętrznych
1988, 135x180 cm
W kręgu kultury europejskiej
1988, 134,5x190 cm
W. Strzemiński. Notatki o sztuce rosyjskiej
1988, 150x160 cm
Dziewczynki
1987, 160x180 cm
Królowa Polski
1987, 150x130 cm
Łamanie szklanych rurek
1987, 135x185 cm
Najważniejsze jest niewidzialne
1987, 135x180 cm
Narodziny imperializmu w Stanach Zjednoczonych
1987, 135x185 cm
Podróż włoska Goethego
1987, 150x200 cm
Potrzebujemy pomocy
1987, 150x250 cm
Prawie nic
1987, 130x150 cm
Ułan bez konia
1987, 150x200 cm
Weronika jest francuską i dopiero uczy się wąchać kiełbasę po każdym kieliszku wódki-
1987, 150x250 cm
Adolf Hitler
1986, 130x180 cm
Drobiazgi życiowe w fantastycznym kolorycie
1986, 180x160 cm
Garnitur taty
1986, 170x135 cm
Isadora Duncan przywołuje cień Siergiusza Jesienina
1986, 130x180 cm
Moi ukochani Jezus Chrystus, Wladimir Wysocki, Fiodor Dostojewski, Marylin Monroe
1986, 100x250 cm
Nie bój się, nie bój się, tam cię nie będzie bolało, tam będzie wszystko, nie bój się
1986, 160x135 cm
Nie mówię, nie widzę, nie słyszę
1986, 160x180 cm
Nie zejdę z tego świata żywy
1986, 160x136 cm
Skąd przychodzimy, kim jesteśmy, dokąd idziemy
1986, 130x180 cm
Witold Gombrowicz
1986, 180x160 cm
Wszystkie rzeczy, których używam i potrzebuję, abyś wiedział, że jesteś mój
1986, 130x180 cm
Zaglądanie do butelki
1986, 160x135 cm
Droga do piekła
1985, 118x130 cm
Już prawie znikam
1985, 150x130 cm
Laserunek intelektualny
1985, 150x129 cm
Niuanse
1985, 160x150 cm
Piętnasta, piętnasta trzydzieści
1985, 117x130 cm
Proces wyrzynania się ząbków u przeciętnego dziecka
1985, 117x130 cm
Rozmowa z mistrzem gry w badmintona
1985, 160x136 cm
Stanisław Ignacy Witkiewicz podrzynający sobie żyły po wkroczeniu Niemców do Polski
1985, 150x160 cm
Szkic kosmosu
1985
Ziarno mnie tylko niesprzyjającej energii
1985
Agnieszka i Nadia w basenie a ja pod wpływem promieni słonecznych na brzegu
1984
Autoportret z trzema nogami
1984
Brama do piekła, brama do nieba
1984
Mapa nieistniejącego kraju
1984
Nauka dosiadająca profesora
1984
Pięć sznurów do metafizyki
1984
Połóż się koło mnie
1984, 135x160 cm
Przy okrągłym stole
1984, 17x22 cm
Rozmowa o Syberii z Olkiem Misiurą
1984, 117x130 cm
Anioł zabija mysz czerwoną kulą
130x180 cm
Chwila, w której człowiek i pies czują ten sam ból istnienia
111x200 cm