Three Lightening Flash W441 Akira Kurosaki

Artysta: Akira Kurosaki
Tytuł: Three Lightening Flash W441
Tematyka: Abstrakcja
Technika: Grafika Drzeworyt

Rok: 1993
Nakład: 34/50
Rama: Brak
Wysokość: 90 cm
Podłoże: handmade Korean paper
Szerokość: 60 cm
ID: 2445P96

5 100,00 zł

Akira Kurosaki


Akira Kurosaki największy współczesny japoński drzeworytnik był kluczowym artystą, który przyczynił się do rewitalizacji w okresie powojennym tradycyjnej techniki drzeworytu japońskiego ukiyo-e postrzeganej przez zachód jako kwintesencja japońskiej tradycji. Urodził się w Talien Mandżuria w 1937 roku, a jego życie i kariera artystyczna przypadają na okres dużych zmian w historii Japonii. Jego działania koncentrują się na poszukiwaniu miejsca dla siebie i dla sztuki Japonii zarówno w obrębie tradycji Azjatyckiej jak i międzynarodowych ruchów które kształtowały świat sztuki. Ukończył studia w 1962 w Kyoto. Pierwsze drzeworyty Akira Kurosaki stworzył około 1965. Jego wczesne ryciny (1965-67) są dość prostymi kompozycjami wykonanymi z dwóch klocków drzeworytniczych przypominającymi dzieła takich artystów jak Gauguin lub Munch. Często nawiązują do tematyki chrześcijańskiej  co jest konsekwencją wcześniejszego przejścia Kurosaki na katolicyzm. W trakcie kolejnych lat  jego ryciny stawały się coraz bardziej złożone. Cały czas uczył się od mistrzów rzemiosła w Kyoto, co znajdowało odzwierciedlenie w ilości kolorów i odbitek, których używał. Niektóre ryciny składały się z 15 klocków drzeworytniczych z wyrytymi matrycami, ponad 20 kolorów i aż 100 odbitek. Tradycyjne drzeworyty zawsze miały czarny kontur, wyznaczający granice pól wypełnionych następnie różnymi kolorami podobnie jak w witrażu. Kurosaki zyskał sławę dzięki swojej własnej metodzie odbijaniu silnych kolorów bezpośrednio koło siebie bez stosowania konturu, który obrysowywał kształty. Ten sposób wymaga dużych umiejętności technicznych, ponieważ najmniejszy błąd sprawia, że pomiędzy obszarami naniesionego koloru zostaje biały papier.

W latach 1970-tych kontynuował prace nad badaniem możliwości jakie daje połączenie drzeworytnictwa z innymi technikami, takimi jak sitodruk, kolografia, odbitka z reliefu cynkowego, a także pokrywanie części rycin złotym lub srebrnym proszkiem. Bawił się płaszczyzną obrazu, tworząc iluzje głębi w ramach dynamicznej kompozycji. W dalszym okresie na jego prace miały wpływ pobyty na uniwersytecie w Harwardzie oraz w Hochschule für Bildende Kunst w Hamburgu. Jego wpływ jako orędownika technik drzeworytu przekroczył granice Japonii gdzie również jako nauczyciel cieszy się ogromną popularnością.

Od 1970 Akira Kurosaki jest Profesorem na wydziale grafiki na Seika University w Kyoto, obecnie profesor emerytowany. Od 1978, pracował na wielu uniwersytetach w Stanach Zjednoczonych m.in. Washington, Seattle,Harvard University-Cambridge, Nowy Jork, Boston, Portland, Australii - Canberra i Europie Londyn. Akira Kurosaki jest od 1969 członkiem Japan Print Association. Kurosaki jest również autorem ważnych książek Kami: Japanese Handmade Paper (1978), Washi: Japanese Paper Traditions (1987) and Modern Woodcut Techniques (1977 & 1993). Wystawiał na całym świecie i zdobywała nagrody na największych światowych Biennale Grafiki w Paryżu, Tokio, Krakowie, Florencji, Seulu, Fredrikstadt, Ljubljanie, Maastricht, Pekinie, Łodzi, San Francisco i Kyoto. Wziął udział w wielu wystawach i Biennale grafiki również jako juror i uczestnik dyskusji panelowych.

Akira Kurosaki mieszka i pracuje w Kyoto.